17. DUCHOVNÍ DARY A SLUŽEBNOSTI
Pojetí sebe sama a členů v této oblasti přibližují více některé věty ve věrouce:
A)……”církev (míněno dary) potřebuje pro splnění Bohem určených poviností.” (1.)
B)……“Používají-li členové tyto dary, je církev chráněna před ničivím vlivem falešného učení“….. (1.)
A + B = motivace vinou a hnací motor vytváření si neustálého nepřítele (2.) jsou pro adventismus stěžejní od samého vzniku až dodnes. Míjí se to tak s pestrostí, kterou duchovní dary nabízejí.
V rychle rostoucí církvi, která často scvrkává duchovní dary jen na pojem misie, je pak nešťastné obsazování funkcí a služebností lidmi, kteří k tomu mají opravdu daleko. (Není to vždy pravidlem) (3.) Pokud se mluví o evangelizaci, míní se tím to samé. (4.)
Na porovnání uvádím citát z jiné církve, aby bylo vidět, jak rozdílné pojetí je předkládáno členům: Ježíš řekl: „Vítr vane, kam chce“ (J 3, 8). Tak je to i s Duchem. Obraz větru vyjadřuje svobodu Ducha, jeho neuchopitelnost, nezachytitelnost, nemožnost se ho jakkoliv zmocnit a manipulovat s ním. Duch se projevuje svobodně. Přesto nás tento Duch nevede k libovůli, nepřivádí nás na scestí a k prázdnotě. Naopak přemáhá naši libovůli a přetváří nás svou láskou. Duch nás vede správným směrem a dává nám trvalý smysl. Vznáší se nad prázdnotou a temnotou našich životů. Když prožíváme prázdnotu, dává nám plnost. Když jsme ponořeni do tmy, dává nám světlo.
Jan Heller
——————————————————————————————————————–
(1.) Církevní řád, str. 150
(2.) http://denodpocinku.cz/nedele.html
(3.) http://www.cestaviry.cz/?p=556
(4.) …. důležitou součástí sobotní školy je zaměření na světovou misii.
http://sobotniskola.casd.cz/svetova-misie/
…. Program (PGM – Průkopníci globální misie) připravovaný oddělením KE ve spolupráci s TS Sázava, ČS sdružením a ASI bude v 1. fázi realizován především na území Českého sdružení v 40 km okruhu TS, nebo na pozvání na jiných místech České republiky. Účastníci projektu se pak vrací na své sbory, kde k motivaci k osobní evangelizaci budou motivovat a povedou své vrstevníky.
http://www.asi-cs.cz/modules.php?name=Titulka_new&pa=showstory&sid=19
I podle adventistických zdrojů byl tento postoj ovlivněn mimo jiné antikatolicismem. Ve dvacátých letech zaplavovala Ameriku vlna chudých přistěhovalců z Evropy, povětšinou katolíků, kteří nebyli protestantským obyvatelstvem přijímáni příznivě. Adventistický antikatolický výklad proroctví s tím souzněl a zřejmě právě i on vedl k tomu, že v USA zájem o typicky sociální otázky mezi adventisty poklesl a začalo být více akcentováno pouze vzdělávání, zdraví a evangelizace.
B.Jetelina, CASD a sociální práce, str.16 /2014