Základní věroučné výroky Církve adventistů s. d. a praxe- 20. Sobota

20. SOBOTA

Bez názvu

Jeden z nosných pilířů (hned po E.G.Whiteové) v adventismu, kde asi nemá cenu se rozepisovat o důkazových textech, zda dodržovat starozákonní sobotu (a pokud ano , tak se vším co k ní náleželo), protože objektivní“hledač Pravdy“ se ke studijním materiálům dostane.(1.)

Je pozoruhodné, že se ani členové nezajímají, mezi kým byla smlouva o dodržování soboty a dalších přikázání ustanovena.(2.)

Opět zůstává záhadný klíč, kterým se vybralo k dodržování soboty jenom něco a ostatní aspekty se přehlížejí.(3.)Aby ne. Musí. Všichni vědí, že to dodržovat nejde a tak se vyvinul zvláštní hybrid „proklouzávání“ mezi citáty E.G.W., učení o sobotě, dodržování dne od západu do západu.(4.)

Lpění na sobotě vytváří tak opět pocit výlučnosti,odtržitosti a to dokonce i od protestantismu a často na mnoha portálech webových CASD(od kterých se vedení ČS  MSS CASD dodnes oficiálně nedistancovalo) to vede i k útočnosti, bigotnosti vůči jiným církvím. Je to samozřejmý produkt učení.(5.)

Členové, kteří např. pracují ve školství, zdravotnictví atd. Jsou často ponecháni napospas vůči hryzavému svědomí živenému periodikami a praxí služby a lidskosti, když chtějí např. pracovat v Hospicích, pečovatelských domech, nebo připravují rok žáka na zkoušky a koncert je v sobotu.

Nemálo zajímavé do praxe je téma související s datovou hranicí (mezinárodní konvencí zavedená pomyslná čára na 180. poledníku v Tichém oceánu, na níž se posouvá datum o jeden den) a též s místy na zemi za polárními kruhy, která nemohou mít sedmidenní cyklus, protože jim slunce po část roku nezapadá…

Přes všechny důkazové materiály je přesto člen církve CASD, (který by se chtěl objetivně seznámit s histrorií soboty v prvotním křesťanství, s vnímáním soboty od jiných, teologů a církví)–velice vzácný a povětšina členů pouze opakuje neprostudované citace E.G.W.

Je pak veliká škoda, že zaměření se na sobotu zastiňuje podstatnější věci a především radostnou zprávu. (6.)

——————————————————————————————————————–

(1). http://www.gotquestions.org/Cesky/sabes-sabat-sobota.html

http://www.cirkevusti.cz/musi-krestane-svetit-sobotu

http://www.biblickestudie.cz/preklady/t_ratzlaff_sabbath.pdf

(2.) Např.opakování desatera 5.Deuteronomium 5,3

NBK06  Tuto smlouvu Hospodin neuzavřel s našimi otci, ale s námi, kteří tu dnes jsme, s námi všemi, kteří žijeme.

B21  Tuto smlouvu Hospodin neuzavřel s našimi otci, ale s námi, kteří tu dnes jsme, s námi všemi, kteří žijeme.

BKR  Ne s otci našimi učinil Hospodin tu smlouvu, ale s námi, kteříž zde jsme nyní my všickni živí.
JB  Tuto smlouvu Jahve neuzavřel s našimi otci, nýbrž s námi, s námi, kteří jsme dnes zde všichni živí.
ČRP  Ne s otci našimi učinil Hospodin smlouvu tuto, nýbrž s námi samotnými, kteří jsme všichni dnes zde na živu.
HEJCL  Neučinil té úmluvy s našimi otci, ale s námi, kteří tu nyní jsme a žijeme;

(3.)  -Být obřezán- pohané nemohou zachovávat Mojžíšův zákon, dokud nejsou obřezáni, protože pro všechny, kdo mají zachovávat Zákon, platí stejná pravidla (Lv 24,22).

– je potřeba slavit i novoluní a další svátky (Lv 23,33- 44)

– Zákaz péct či vařit (Ex 16,23). Nerozdělávat oheň= nepouštět mikrovlnku, troubu….

– Zákaz dělat jakoukoli práci (Ex 20,10).

– Zákaz pracovat je zdůrazněn i na dalších místech ve velmi jasných výrocích (Ex 34,21).

– Zákaz rozdělávat oheň (Ex 35,3).

– Zákaz nosit jakýkoli náklad (Jr 17,27).

– Zákaz kupovat a prodávat (Neh 10,31) placení literatury ve sboru nevyjímaje

– Zákaz věnovat se svým vlastním zájmům (Iz 58,13.14).

(4.) V praxi sborů v mém okolí bylo cca 95% členů, kteří by se do učení a praktikování soboty vůbec „nevešli.“

Přes monstrózní projevy o nedělních zákonech stačilo pouze v pátek po západě zlevnit v supermarketu např.banány…V současných dnech nemohu ani napsat, že by z mých přátel (adventistů) z mého okolí, sobotu vůbec někdo permanentně dodržoval.

Není divu,že např. mládež,která je na určité projevy pokrytectví citlivější na to reaguje(až nešťastně):

http://odchazeniodadventistu.blogspot.cz/p/jak-tajne-nedodrzovat-sobotu_30.html

(5). Z mnoha můžeme jmenovat např.:

http://denodpocinku.cz/nespi-.html

(6.)  V potaz se nebere ani centrálnost vzkříšení Ježíše Nazaretského po jeho ukřižování a dopad těchto událostí do života nejranějších svědků či vyznavačů. V důsledku těchto událostí vytváří rané křesťanství nové symboly i nové svátosti, prochází odlukou od synagogy vytvořením vlastních bohoslužebných textů a vlastní liturgie. Otevírá přístup k Bohu lidem všech národů skrze víru v Krista, a to bez obřízky a znalosti Tóry. Veškeré tyto skutečnosti, jež jsou pro pochopení raného křesťanství a rozumění Novému zákonu naprosto zásadní, stojí v CASD zatím mimo závaznou teologickou reflexi, neboť stěžejní je toliko to, co text přímo říká a jaký je jeho překlad. Skutečnosti spjaté se vznikem textu, politické, sociální, teologické, psychologické a další motivy, jakož i spory a proudy v nejranějším křesťanství, role večeře Páně, ale i prosazování neděle jako symbolu vzkříšení a dne, který je zmiňován již v souvislosti s večeří Paně i samotným apoštolem Pavlem, by vážně narušily koncept i kontinuitu historicky utvářené věrouky této církve. Otázky spjaté s prostupováním kérygmatu z prostředí judaismu do pohanského světa (co vše se zvěstí, že Ježíš byl ukřižován a vzkříšen, může prostoupit do zcela odlišného světa chápání) na své řešení či spíše akceptování v CASD teprve čekají.

                                                                                                            Mgr. Jiří Lukeš, Th.D.

Příspěvek byl publikován v rubrice Nezařazené a jeho autorem je Petr Mertlík. Můžete si jeho odkaz uložit mezi své oblíbené záložky nebo ho sdílet s přáteli.